sobota, 25 grudnia 2010

Aleksandra Rzepka - malarstwo

"Odpowiedź"










     Odpowiedź  to  odzew,  reakcja  na   całokształt zmian.
    Sztuka stanowi dla mnie  środek wypowiedzi na zastaną rzeczywistość. Kanwą dla moich malarskich inspiracji są wrażenia z otaczającego mnie świata natury, refleksje pozostałe po  rozmowach, codzienne emocje.
Tworzenie  jest dla mnie sferą metafizyczną. Proces tworzenia traktuję jak myśl, która domaga się utrwalenia w materii. Podłoże malarskie i ja  toczymy dialog. Dialog zakłada    równouprawnienie,  jednak z nieco większą kontrolą z mojej strony. „Odpowiedź” dotyczy właśnie tego nadzmysłowego obszaru. Jest refleksją  nad  tym, co poza człowiekiem, poza cielesnością.
    W tworzeniu wychodzę od rzeczywistości, obserwacji zjawisk natury. Inspirują mnie zwłaszcza drzewa, sposób w jaki rosną, żywią się, jak pulsują w nich soki, jak w miarę lat pokrywają młodą korę nawarstwienia - podobnie jak skóra starego człowieka z jej bruzdami   w których  odbiją się życiowe emocje. Ważny jest dla mnie  każdy etap  rozmowy z materią powstającego tworu – począwszy od gruntowania, pokrywania  płyty bądź deski  farbą. W ten sposób zostaje  podjęta rozmowa. Nieraz pozwalam już na tym etapie by farba  samoistnie  określiła kierunek przebiegu dalszej pracy – stosując technikę „gestu” , pozwalając farbie  tworzyć formę.
W moich pracach widoczny jest powtarzalny motyw – jest on jakby bardziej konkretną formą wyodrębnioną z płynnego  otoczenia za pomocą  cięć, kresek, zastosowanej faktury, impast. Opływające „obiekt”  otoczenie jest metaforą  powstającej w dialogu myśli. Proces myślowy  jest dynamiczny i  płynny jak rozcieńczona farba. Ta myśl , która się wyodrębnia  poprzez fakturowość,  jest tym, co w dialogu  się „ukonkretnia”, czymś trwałym. Dlaczego w moich pracach występuje powtarzalność motywu? Wydaje mi się, że  odpowiedź tkwi  w słowach:
„Przez całe życie maluję jeden obraz”. To zdanie  przewija się w  wypowiedziach wielu twórców, m.in. Tadeusza Brzozowskiego, Piotra Lutyńskiego, Stefana Gierowskiego...
    Wertykalizm  kompozycji wynika z odniesienia  się do sposobu istnienia istot żywych, przede wszystkim człowieka. Przyroda rozwija się, rośnie, kierując się wzwyż,  ku temu, co w górze. Podobnie człowiek, który poprzez refleksję  pozostawia cielesność, rozwija się duchowo kierując się ku  sferze myśli. Dla mnie  ta nadzmysłowa sfera  rozwija się w dialogu  podczas procesu tworzenia.
   Pracę dyplomową  stanowi zestaw 9 prac olejnych na płycie pilśniowej i płótnie o wymiarach od  100 cm x 30 cm do 130 cm x  65 cm.
Aleksandra Rzepka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz