niedziela, 26 grudnia 2010

Agata Bobiec - rysunek

"Kruk"









     Kruk - z pozoru pospolity i mało ciekawy ptak, nie wzbudzający większego zainteresowania u zwykłych ludzi. Nikt mu się dokładnie nie przygląda i nie stara zrozumieć jego sposobu bytowania, każdy uważa go za szkodnika i odgania go od siebie. W niektórych budzi wstręt, w niektórych lęk a u innych zwykłą obojętność. Ogólnie kojarzy się on każdemu z czymś niedobrym i brzydkim.
     Czyniąc z kruka temat swojej pracy, pragnę zwrócić na niego większą uwagę, gdyż podczas swoich obserwacji, doszłam do wniosku, iż w gruncie rzeczy jest to bardzo ciekawy i tajemniczy ptak, posiadający bogatą symbolikę. W kulturach europejskich nierozerwalnie łączy się ze śmiercią i wojną, jednak w dawnych mitach pełnił rolą wyłącznie pozytywną. Uważany był za strażnika tajemnic, posłańca a nawet symbol słońca.
    Przygotowując swoją pracę poczyniłam szereg obserwacji, wykonałam mnóstwo zdjęć i szkiców, które następnie zeskanowałam na komputer, dzięki czemu mogłam stworzyć wiele różnych kompozycji z tym ptakiem. Połączyłam rysunek tradycyjny z multimedialnym, tworząc prostą formę graficzną. Chciałam pokazać kilka charakterystycznych cech tego ptaka, mianowicie: czarne upierzenie z metalicznym połyskiem, masywny dziób, dużą głowę z charakterystycznymi nastroszonymi piórami na podgardlu, długi klinowaty ogon, a także to, iż jest to ptak stadny, aczkolwiek łączący się w pary na całe życie.
Zależało mi na podkreśleniu czerni, którą udało mi się wydobyć czystą białą przestrzenią kartki. Rysunki są bardzo proste, przedstawiają różne oblicza kruków, ich zachowanie w grupie lub w parach. Niekiedy są to sytuacje śmieszne, a niekiedy poważne.
    Mam nadzieję, że swoją pracą zachęcę choć niektórych do głębszego przyglądnięcia się tym wspaniałym i tajemniczym ptakom.

 Agata Bobiec

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz